Träning under/efter graviditet och förlossning

Träning under och efter graviditet/förlossning

Under graviditeten sker många hormonella processer i kroppen och gör så att bl.a. ledbanden i bäckenet och i andra leder mjukas upp. Uppmjukningen och viktökningen (från livmoder, moderkaka och bebies) förändrar kroppshållningen hos den gravida. UpsideDown erbjuder träning under graviditeten med fokus på att stärka kroppens bålmuskler d.v.s bäckenbotten-, mag- och ryggmusklerna, i syfte att bibehålla en optimal kroppshållning. Fysisk aktivitet under graviditeten kan förebygga och behandla vissa graviditetskomplikationer.

Mot bakgrund av vad som händer med vår kroppshållning under graviditeten kan det vara vist att börja träna med fokus på att träna utifrån kroppens nya unika förutsättningar. UpsideDown erbjuder träning under graviditeten, Kom igång- och Fortsättningsgrupper efter förlossningen. Vi tränar i små grupper, för att du ska kunna på individuella råd samtidigt som du får fördelarna med att vara i en grupp. Barn är alltid välkomna vid dessa träningstillfällen.

Träning under graviditeten

GravidYoga

Alla gravida rekommenderas att utföra någon form av fysisk aktivitet som en del av en hälsosam livsstil. Under denna klass tränar vi utifrån kroppens nya unika förutsättning, med fokus på tre olika delar: andning, rörelse och avslappning.

Söndagar kl. 09.00-09.55, vecka 34-38.

För information och bokning mejla: me@upsidedown.se.

 

Boka tid för personlig träning under din graviditet eller anmäl en grupp på 3-6 personer. Du/ni får praktiska tips och träningsförslag i syfte att bibehålla en optimal kroppshållning under graviditeten och förbereda kroppen inför förlossningen.

 

Kom igång grupp 

Träningen vänder sig till dig som nyligen varit gravid. Vi inleder kursen med ett föredrag om vad som händer i kroppen under graviditeten och varför vi kan behöva anpassa träningen efter kroppens nya unika förutsättningar. Din magmuskeldelning (diastas) kontrolleras och vi säkerställer att du har kontakt med dina djupa magmuskler. Vi startar med lättare kontrollövningar för magmusklerna, men vi har även fokus på rörlighet-,  styrke- och stabilitetsträning. Vi bygger muskulär styrka inifrån och ut.

 

Torsdagar kl. 10.50 – 11.40, vecka 33 -38.

 

 

 

                                  

Fortsättningsgrupp

Vänder sig till dig som vill gå vidare i din träning och deltagit i Kom igång gruppen eller haft individuell träningsrådgivning. Vi behöver utmana kroppen för att utveckla den. Kursen fokuserar på styrka, stabilitet och uthållighet. Träningen är anpassad så du kan gå i fortsättningsgruppen vid mer än ett tillfälle. Många ser det som en fördel att träna dagtid tillsammans med sitt barn.

 

 

Onsdagar kl. 10.50-11.40, vecka 33-38.

Torsdagar kl. 09.30-10.20, vecka 33-38.

För information och anmälan mejla: me@upsidedown.se.