Träning under/efter graviditet och förlossning

Träning under och efter graviditet/förlossning

Ur ett folkhälsoperspektiv är en av fördelarna med att kvinnor tränar regelbundet under graviditeten, att de oftast är mer benägna att fortsätta med någon form av fysisk aktivitet, även efter att de har fött barn. Kroppen är byggd för rörelse. Under graviditeten sker många hormonella processer i kroppen och gör så att bl.a. ledbanden i bäckenet och i andra leder mjukas upp. Uppmjukningen och viktökningen (från livmoder, moderkaka och bebies) förändrar kroppshållningen hos den gravida. UpsideDown erbjuder träning under graviditeten med fokus på att stärka kroppens bålmuskler d.v.s bäckenbotten-, mag- och ryggmusklerna, i syfte att bibehålla en optimal kroppshållning. Fysisk aktivitet under graviditeten kan förebygga och behandla vissa graviditetskomplikationer.

Mot bakgrund av vad som händer med vår kroppshållning under graviditeten kan det vara vist att börja träna med fokus på att återställa den muskulära balansen och kroppshållningen, oavsett om ditt mål är att fungera bättre i vardagen eller gå vidare med annan träning. UpsideDown erbjuder träning under graviditeten, Kom igång- och Fortsättningsgrupper efter förlossningen. Vi tränar i små grupper, för att du ska kunna på individuella råd samtidigt som du får fördelarna med att vara i en grupp. Barn är alltid välkomna vid dessa träningstillfällen.

Träning under graviditeten

Boka tid för personlig träning under din graviditet eller anmäl en grupp på 3-6 personer. Du/ni får praktiska tips och träningsförslag i syfte att bibehålla en optimal kroppshållning under graviditeten och förbereda kroppen inför förlossningen.

För information och bokning mejla: me@upsidedown.se.

 

Kom igång grupp 

Onsdagar kl. 10.50 – 11.40, vecka 13 – 20 (uppehåll 16 och 18).

Torsdag kl. 09.30 – 10.20, vecka 13 – 19 (uppehåll vecka 16).

 

 

                                  

Fortsättningsgrupp

Vänder sig till dig som vill gå vidare i din träning och deltagit i Kom igång träningen eller haft Individuell träningsrådgivning.

Onsdagar kl. 09.30 -10.20, vecka 13 – 20 (uppehåll 16 och 18).

Torsdagar kl. 10.50 – 11.40, vecka 13 – 19, (uppehåll vecka 16).

 

För information och anmälan mejla: me@upsidedown.se.