Träning under och efter graviditet/förlossning

Träning under och efter graviditet/förlossning

Kroppen är byggd för rörelse. Fördelarna för den gravida att vara fysiskt aktiv är densamma som för övriga vuxna och innefattar, förutom ett bibehållet eller ökat fysisk välbefinnande, bland annat mindre trötthet samt mindre risk för bensvullnad och åderbråck. Dessutom upplever fysiskt aktiva gravida mindre sömnstörningar, stress och ländryggsmärta.

Efter en graviditet är magmuskulaturen ofta försvagad och uttänjd. En del har även kvarstående magmuskeldelning (diastas). Det är viktigt att starta träningen på rätt nivå och med rätt övningar för att så snabbt som möjligt återfå kontroll och undvika framtida besvär.

Oavsett om ditt mål är att fungera bättre i vardagen eller gå vidare med annan träning så behöver du som nybliven mamma återfå stabiliteten och kontrollen i dina djupa muskelsystem. Detta gäller även mammor som flera år efter förlossning fortfarande har besvär, det är aldrig för sent att börja! Du behöver bli muskulärt stark inifrån och ut! Nu har du chansen att få professionell hjälp med rätt övningar lämpliga för dig som är gravid eller nybliven mamma.

Du kan boka personlig rådgivning/träning om fysisk aktivitet under din graviditet.

Träning efter förlossning sker i små grupper, vi är max sex deltagare per grupp för att du ska kunna få individuell träningsrådgivning med hög kvalité och nå bästa resultat! En kombination av personlig rådgivning samtidigt som du träffar andra mammor med samma mål. Barn är alltid välkomna till dessa pass.

 

Kom igång grupp- 

Vänder sig till dig som ska komma igång igen efter graviditet/förlossning. Du får information om vad som händer i kroppen under graviditeten och förlossningen, kontrollerat din magmuskeldelning (diastas), och vi säkerställer att du kan aktivera dina djupa magmuskler. Träningen fokuserar på inre bålmuskulaturen, bäckenbotten och rörlighet.

Onsdagar kl 10.50 – 11.40, vecka 40 – 46 (uppehåll vecka 44)
Onsdagar kl 09.30 -10.20, vecka 34 – 39 (fullbokad)
Torsdagar kl 10.50 – 11.40 vecka 34 – 39 (fullbokad )
Anmälan görs till me@upsidedown.se
 

Fortsättningsgrupp-

Vänder sig till dig som vill gå vidare i din träning och deltagit i Kom igång träningen eller haft Individuell träningsrådgivning. Träningen fokuserar på bålstabilitet, styrka, rörlighet och balans. Vi arbetar med vår egen kroppsvikt och till vår hjälp har vi även pilatesbollar, viktplattor och foamroller. Barn är alltid välkomna till dessa pass.

Nya grupper startar onsdagar kl. 10.50-11.40. vecka 34 – 39 (3 platser kvar)
och torsdagar kl. 09.30 – 10.20 vecka 34 – 39 (fullbokad)
Anmälan görs till me@upsidedowm.se