Träning under/efter graviditet och förlossning

Träning under och efter graviditet/förlossning

Under graviditeten sker många hormonella processer i kroppen och gör så att bl.a. ledbanden i bäckenet och i andra leder mjukas upp. Uppmjukningen och viktökningen (från livmoder, moderkaka och bebies) förändrar kroppshållningen hos den gravida. UpsideDown erbjuder träning under graviditeten med fokus på att stärka kroppens bålmuskler d.v.s bäckenbotten-, mag- och ryggmusklerna, i syfte att bibehålla en optimal kroppshållning. Fysisk aktivitet under graviditeten kan förebygga och behandla vissa graviditetskomplikationer.

Mot bakgrund av vad som händer med vår kroppshållning under graviditeten kan det vara vist att börja träna med fokus på att träna utifrån kroppens nya unika förutsättningar. UpsideDown erbjuder träning under graviditeten, Kom igång- och Fortsättningsgrupper efter förlossningen. Vi tränar i små grupper, för att du ska kunna på individuella råd samtidigt som du får fördelarna med att vara i en grupp. Barn är alltid välkomna vid dessa träningstillfällen.

Kom igång grupp 

Träningen vänder sig till dig som nyligen varit gravid. Vi inleder kursen med att samtala om de frågor gruppen har om träning efter graviditet och förlossning och varför vi kan behöva anpassa träningen efter kroppens nya unika förutsättningar. Din magmuskeldelning (diastas) kontrolleras och vi säkerställer att du har kontakt med dina djupa magmuskler. Resterande tillfällen tränar vi tillsammans. Vi startar med lättare kontrollövningar, men vi har även fokus på rörlighet-,  styrke- och stabilitetsträning. Vi bygger muskulär styrka inifrån och ut.

 

Nästa kom igång grupp startar vecka 2 onsdag/torsdag.

Onsdagar, vecka 45-50, kl. 09.30-10.20. Fullbokad

 

 

 

                                  

Fortsättningsgrupp

Vänder sig till dig som vill gå vidare i din träning och deltagit i Kom igång gruppen eller haft individuell träningsrådgivning. Vi behöver utmana kroppen för att utveckla den. Kursen fokuserar på styrka, stabilitet och uthållighet. Träningen är anpassad så du kan gå i fortsättningsgruppen vid mer än ett tillfälle. Många ser det som en fördel att träna dagtid tillsammans med sitt barn.

Onsdagar kl. 10.50-11.40, vecka 45-50.

Torsdagarna kl. 09.30-10.20, vecka 45-50. Fullbokad

Torsdagar kl. 10.50 – 11.40, vecka 45-50.

 

För information och anmälan mejla: me@upsidedown.se.