Träning efter graviditet och förlossning

Träning under och efter graviditet/förlossning

Kroppen är byggd för rörelse! Lite är bättre än ingenting.

Under graviditeten sker många hormonella processer i kroppen och gör så att bl.a. ledbanden i bäckenet och i andra leder mjukas upp. Uppmjukningen och viktökningen (från livmoder, moderkaka och bebis) kan bland annat förändra kroppshållningen hos den gravida. Detta är helt naturligt. UpsideDown erbjuder individuell träningsrådgivning under graviditeten.

UpsideDown erbjuder även Kom igång- och Fortsättningsgrupper efter graviditet och förlossningen.  Träningen har fokus på att stärka kroppen utifrån de nya förutsättningarna. Vi tränar i små grupper, för att du ska kunna på individuella råd samtidigt som du får fördelarna med att vara i en grupp. Barn är alltid välkomna vid dessa träningstillfällen.

 

Kom igång grupp 

Träningen vänder sig till dig som nyligen varit gravid. Vi inleder kursen med att samtala om de frågor gruppen har om träning efter graviditet och förlossning och varför vi kan behöva anpassa träningen efter kroppens nya unika förutsättningar. Din magmuskeldelning (diastas) kontrolleras och vi säkerställer att du har kontakt med dina djupa magmuskler. Vi startar sedan med lättare kontrollövningar och bygger muskulär styrka inifrån och ut. Utifrån individuella anpassningar utmanar vi sedan kroppen, i syfte att utveckla den och göra den starkare, rörligare och mer uthållig.

Torsdagar kl. 09.30-10.20, vecka 9 – 14.

Onsdagar kl. 10.50-11.40, vecka 16 – 22 (uppehåll vecka 19).

 

 

 

             

Fortsättningsgrupp

Vänder sig till dig som vill gå vidare i din träning och deltagit i Kom igång gruppen eller haft individuell träningsrådgivning. Kursen fokuserar både på styrka, stabilitet och uthållighet. Träningen är anpassad så du kan gå i fortsättningsgruppen vid mer än ett tillfälle. Många ser det som en fördel att träna dagtid tillsammans med sitt barn.

Onsdagar kl. 09.30 -10.20, vecka 9  – 14.

Onsdagar kl. 10.50 -11.40, vecka 9 – 14.

Torsdagar kl. 10.50 – 11.40, vecka 9 – 14.

 

Onsdagar kl. 09.30 – 10.20, vecka 16 – 22 (uppehåll vecka 19).

För information och anmälan mejla: me@upsidedown.se.